Salg af fysiske bøger vs. ebøger (og en 2 meter høj drage)

For anden gang på ti år var jeg i dag en tur på det lokale bibliotek.

Mand, der var sket en masse. Der var kommet læsestole overalt, computere, og så kunne man låne brætspil, DVD’er og computerspil!

Anyway, jeg var på biblioteket for at besøge det lokale byarkiv, som har åbent hver tirsdag og fredag fra 9-12.

For et års tid siden købte vi nemlig en muremestervilla i Herfølge downtown, fra 1954. Siden købet har vi gået rundt og tænkt på, hvem der mon har boet i huset før os, og hvordan huset så ud i 1954. Flere steder i huset har vi fundet små hints, som f.eks. på et af rørene i kælderen, hvor “Bente” for mange år siden havde angivet sin højde (174 cm!)

Vores spekulationer kom vidt omkring.

Var huset mon bygget for “tyskerpenge”, eller var ejendommen opført for at hædre en kendt frihedshedskæmper? I givet fald, kunne der så ligge gamle våben og detonatorer på loftet?

Eller endnu mere sandsynligt:

Kunne der ligge en kuffert med krigspenge i hulrummet mellem gangen og trappen til førstesalen?

Jeg har egentlig aldrig gået særlig meget op i sådan noget. Bevares, jeg har dog forsøgt at google lidt om ejendommen, men meget mere blev det aldrig til. Min kæreste derimod elsker den slags. Det nyeste er, at hun nu taler om at lave et “slægtstræ”! (Men jeg har svært ved at se, hvordan jeg kan tjene penge på den slags, så jeg blander mig udenom!)

Okay, men da jeg stod og ventede på, at arkivrotterne søgte efter informationer om vores gamle hus, fik jeg kigget mig rundt på biblioteket.

Det første, jeg fik øje på, var en 2 meter høj drage. Ret syret!

Drage

Der er sket meget, siden jeg sidst var på biblioteket.

Ved siden af dragen stod der på en hylde to bøger, som var fremhævet i forhold til de øvrige. Jeg antager, at netop disse to bøger “sælger” rigtig godt. (Gad vide om de splittester det?)

Den ene bog hed: “Maling og tapetsering” (128 kr. hos Saxo.com).

Den anden var mere street, med navnet: “Godt i gang med at hækle babytøj” (eller sådan noget.)

Da jeg stod og kiggede på disse to fremhævede bøger, så slog det mig med ét, hvor stort det danske bogmarked er!

Tænk sig, at man på et lille dansk bibliotek kan huse bogtitler som disse. Jeg vil mene, at både hækling af babytøj og en bog om tapetsering (!) er rimelig nicheagtigt.

Og hvorfor skulle disse bøger ikke kunne fungere som e-bøger?

Når jeg fortæller folk, at jeg tjener penge ved at sælge styrketræningsprogrammer online, bliver jeg ofte mødt med hævede øjenbryn. Ikke at folk ikke er glade på mine vegne, men det overrasker dem, at “man virkelig kan tjene penge på det i Danmark”. Men hvorfor er det egentlig så overraskende? Hvad hvis jeg havde sagt, at jeg havde lavet en bog om at hækle babytøj, som ligeledes genererer passiv indkomst måned efter måned som biblioteksbog (fra det man kalder biblioteksafgiften)?

Så havde folk nok bare tænkt: Nå ja, det er jo en rigtig bog.

Og det er helt fint med mig. Jeg blev faktisk også overrasket over, at man kan tjene over 20K om måneden ved at sælge en e-bog fra sin hjememside. Og jeg er endda internetnør.. Iværksætter!

Men overrasket eller ej, så tror jeg tiderne er ved at skifte i DK. Selvudgivelse er det nye sort, fordi det er blevet nemt, billigt og.. sjovt!

Nedenfor kommer jeg med 3 grunde til, at jeg tror, at bøgerne om “hækling af babytøj” og “Tapetsering” vil give mere mening (og tjene flere penge), hvis de var udkommet som e-bog frem for som almindelig biblioteksbog.

3 grunde til at e-bøger slår fysiske bøger

Puha, endelig et afsnit, Tue! Jah ok, beklager, men jeg var lige i flow 🙂

1# Større markedsplads: I 2012 besøgte hver dansker et bibliotek 6 gange på hele året. Til sammenligning besøger du sikkert Google 6 gange hver dag (eller måske hver time?)

Sagt på en anden måde, så er den online markedsplads en trillion gange større end alle landes biblioteker og boghandlere lagt sammen! Bevares, nogle bogtitler vil naturligvis appellere mere til de fysiske butikker og støvede biblioteker, især fiktion. Men taler vi om nonfiktion e-bøger, der hjælper kunden med at løse et konkret program (som folk søger på i Google) så vil jeg mene at den online markedsplads er et meget større sted at sætte sin e-bog til salg, sammelignet med de trationelle bogpushere.

2# Mere interaktiv: En fysisk bog indeholder tekst og.. tekst! Hvis forfatteren er med på moden, så kan bogen i særlige tilfælde indeholde billeder, men ikke så mange, da de er utrolig dyre at få trykt.

En e-bog derimod er ofte sprængfyldt med grafiske godter. Mange e-bøger indeholder videoer, hvilket gør det til en fantastisk oplevelse at “læse” en e-bog.

Hvis du pønser på at skrive en e-bog, der hjælper bruger med at løse et program, så overvej at indsætte en video i din e-bog. Lad os se på eksemplet omkring tapetsering. Biblioteksbogen indeholder sandsynligvis fine billeder af hele tapetseringsprocessen, men havde det ikke være meget nemmere (og bedre) at vise en video – eller evt. en kombination?

3# Bedre landingspage: Okay, det her er en af mine kæpheste! Hvis du går ind i et hvilket som helst bibliotek (eller boghandel for den sags skyld), så vil du blive mødt af en mur af bøger! Hvilken én skal du vælge?

Ofte har forfatteren kun ganske kort tid til at fange din opmærksomhed, som f.eks. i dette eksempel:

Bøger

Hvis forfatteren er ufattelig dygtig og har et stort forlag i ryggen, så kan det være, han får lov til at fremvise hele sit cover på sin nye bog.

Dette giver forfatteren en smule mere plads til at overbevise kunden om, at hans bog er “the shizzle”.

Fremhævet bog

E-bogsforfattere derimod er meget mere privilegerede. Vi har tonsvis af plads og en smule mere tid. Vi kan showcase vores e-bog ved at vise en explainer video, vise flotte billeder, vise et par ekspertanmeldeser og endda give dele af bogen væk gratis, før køb!

Min pointe er, at det ofte er meget nemmere at sælge en e-bog fremfor en almindelig bog! Men hvorfor er det så, at alle bliver så overrasket over, at man kan tjene fornuftige penge på at skrive en e-bog (mig selv inklusive for et par år siden)?

Mit bud

Jeg tror, at rigtig mange ryger i denne fælde: “Det findes jo allerede i forvejen gratis på nettet!”

Se bare på mit styrketræningsprogram. Her spørger mine venner mig ofte om, hvorfor jeg tror, at folk gider betale penge for et træningsprogram, når der i forvejen ligger hundredevis ude på nettet – ganske gratis.

Og det er et super godt spørgsmål, med et åbenlyst svar.

“People pay for convenience”

Folk vil gerne betale for et godt produkter, hvis det nemt og hurtigt hjælper dem med at løse et problem for dem. For lad os vende den rundt og kigge på de 3 biblioteksbøger, jeg har nævnt i denne artikel

  • Maling og tapetsering
  • Godt i gang med at hækle babytøj
  • Løbeguide for begyndere (afbilledet ovenfor)

Helt ærligt – tror du så ikke også, man kan lære at løbe, male og hækle på internettet? Og tror du ikke, der findes meget bedre informationer på nettet, end disse bøger indeholder? Men hvorfor er disse bøger så udgivet på biblioteket? Og hvorfor omsætter Saxo.com for 200 millioner kroner, når nu størstedelen af deres produkters indhold allerede ligger gratis på nettet?

Fordi folk gerne vil betale “convenience” (lidt svært ord at oversætte til dansk – bekvemmelighed måske?)

Anyway, det er i hvertfald mit bud. Måske har du noget at tilføje eller en anden fed vinkel på salg af fysiske bøger vs. ebøger?

TJEN 10.000 KR HVER MÅNED!
Vil du vide hvordan du tjener 10.000 kr. hver måned som passiv indkomst? Så se mine 5 gratis videoer nu ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev.

14 kommentarer

  1. Mads 13. november 2014 at 20:22 #

    Fint indlæg Tue og gode tanker. Jeg er tilfældigvis uddannet bibliotekar tilbage i forrige årtusinde og ved en smule om disse ting.

    Bibliotekerne er jo så priviligerede at de ikke (som boghandlerne) skal tænke på salg eller bestsellers. Tværtimod har de en forpligtelse til at lave et alsidigt bogvalg, der dækker bredt. en slags public service. Derfor er der masser af nichebøger på biblioteket og måske har 0 mennesker læst bogen om hækling.

    Dengang jeg i praktik blev sat til at vælge de bøger der skulle trækkes lidt frem og have en fremtrædende plads gik kriterierne på “flotte forsider”, “gode titler” og den slags. Faktisk slog man også op hvilke bøger der næsten aldrig blev udlånt og forsøgte ved fremhævning at få dem udlånt.

    Jeg skal sige at jeg ikke ved så meget om hvordan det fungere i dag, men sikkert ikke meget anderledes.

    Svar

    • Tue Lindblad 23. november 2014 at 13:06 #

      Hej Mads,

      Okay. Ja, det var så en faktorer jeg ikke havde taget højde for. Spøjst at bibliotekerne fremhæver de bøger ingen giver at låne, fremfor deres “cashcows”.

      Men okay, man kan nok ikke helt sammenligne bibliotekerne med boghandlerne, som jeg gør i indlægget.

      Der er to grunde til jeg har skrevet dette indlæg.

      1# For det første oplever jeg ofte, at folk giver deres ebog væk gratis, fordi de ikke tror folk vil betale penge for den.

      “Det er jo ikke en fysisk bog” siger de. Og hva’ så?

      2# For det andet oplever jeg forfattere der prissætter deres ebog lavere end deres alm. bog, blot fordi ebogen har været billigere at producere og udgive! Det giver jo heller ingen mening (med mindre udgangspunktet er at man tror ens kunder vil betale mere for at side på sofaen med en fysisk bog!)

      Ebøger kan indeholde video, links, musik og billeder i hobetal, så jeg mener helt ærligt at ebøger har potentialet til at koste meget mere end alm. bøger. Men det forudsætter naturligvis at forfatteren udnytter e-formatet og ikke bare laver en elektronisk version af den fysiske bog.

      Svar

  2. Lisa 23. november 2014 at 12:51 #

    God artikel men i din mail skrev du at du syntes e-bøger burde koste mere end almindelige bøger men det kan jeg ikke se du fik dækket. Eller er jeg blind???
    🙂 Det er måske grundende til de slår de fysiske bøger???
    Men man kan jo så også sige at der ikke er omkostningerne ved at få dem trykt så det syntes jeg burde tale for at de skulle være billigere 🙂 Eller hvad?

    Svar

    • Tue Lindblad 23. november 2014 at 12:55 #

      Hej Lisa,

      Ah, beklager. Det fremgik nok ikke klart nok. Grunden til at jeg mener at ebøger burde koste mere end alm. bøger (sagt med et glimt i øjet) er:

      1# Fordi markedspladsen er større. (Større efterspørgsel = højere pris)
      2# En ebog indeholder ofte video og mange andre fede ting, som gør den mere interessant sammenlignet med en alm. bog.
      3# Bedre landingspages – dvs. du har ofte lidt mere plads og tid til at sælge din ebog, hvilket igen kan afstedkomme en lidt højere pris.

      Håber det gav mening? – Tue

      Svar

      • Lisa 23. november 2014 at 14:04 #

        Hej Tue,

        Jeg giver dig ret hvis bogen indeholder 2#, men hvis en bog bare er en digital udgivelse af en fysisk version, så syntes jeg næsten den burde være lidt billigere da man ikke har yderligere omkostninger med papir og trykkeri, forsendelse mm.
        Mht. 1# så er der jo også flere e-bøger på markedet så udbuddet er jo også større. Nu kan alle og enhver jo skrive en bog og ikke være afhængige af et forlag.
        Men du har helt sikkert ret i at en e-bog om et emne er mere bekvemmeligt end at bruge timer i at søge på nettet. 🙂

        Svar

        • Tue Lindblad 23. november 2014 at 14:11 #

          Måske.

          Jeg var engang nede i en sandwich forretning, hvor man kunne købe en bagel eller en sandwich. Bagelen kostede 35 kroner og sandwichen kostede 30 kr. Det mystiske ved dette var, at den billigere sandwich var meget større end bagelen. (Hvorfor alle naturligvis valgte sandwichen)

          Jeg spurgte derfor ejeren om, hvorfor den større sandwich var billigere. Hun svarede, at det skyldes at bagelen var dyrere i indkøbspris.

          Hun havde altså begået den fejl at prissætte sit produkt ud fra omkostningerne – og ikke efterspørgslen!

          Det er lidt det samme med ebøger vs. fysiske bøger. Mange begår den fejl at prissætte ebøgen lavere, bare fordi den er billigere at producere.

          Men bør aldrig prissætte sit produkt ud fra omkostningerne, men ud fra hvad markedet vil betale.

          Håber det giver mening? 🙂 – Tue

          Svar

  3. Anders 23. november 2014 at 14:58 #

    Hej Tue! Tak for at sætte tankerne igang, dejligt med lidt læsning her en grå og pisse kold søndag! Bliv ved, du gør det skide godt! 🙂

    Svar

    • Tue Lindblad 23. november 2014 at 15:56 #

      Fedt.. Mange tak for god søndag! – Tue

      Svar

  4. Morten Rosenvold Villadsen 23. november 2014 at 16:38 #

    Hej Tue,
    Jeg er meget enig i dine pointer omkring hvad e-bøger kan formidle og hvad de rummer af muligheder hvor almindelige trykte bøger ikke kan følge med. Men der er også hele coffeetable faktoren og den autoritet der ligger i et fysisk produkt der vejer et kilo.

    Min egen erfaring med ‘Hold Vejret’, er at den (foruden fagnørderne ig den hårde kerne af fridykkere) bliver solgt som mersalgsobjekt fordi den fysisk befinder sig på hylden lige bag disken hvor man betaler i dykkerbutikken, og at de samme randomshoppers ikke ville være havnet på min landing page http://holdvejret.dk fordi jeg ikke kan fange dem online (da de ikke aktivt opsøger emnet).

    I øvrigt er den jo et eksempel på at man sagtens kan have en landing page til en fysisk bog… Og i dette tilfælde med en light version i e-bogs format som leadmagnet.

    Men der er noget old school, autoritet, blåstempling og seriøsitet i at have et fysisk produkt der emmer af kvalitet osv.når folk for det i hånden… You cant beat the feeling.

    Svar

    • Tue Lindblad 28. december 2014 at 23:55 #

      Hej Morten og tak for kommentaren (beklager det sene svar!)

      Helt enig – og super god pointe med mersalget ift. en fysisk bog. Det havde jeg ikke tænkt over.

      Det er selvfølgelig også muligt at mersælge en ebog, men det kræver at man får sin ebog solgt hos Amazon el.lign. og netop Amazon er jo som bekendt ikke så stor i Danmark (endnu!)

      Venlig hilsen Tue

      Svar

  5. Nicolai Teglskov 25. november 2014 at 19:06 #

    Hej Tue!
    Super indlæg. Jeg har kun fulgt dig i en måneds tid, men jeg er meget glad for at læse dine indlæg, som giver mig lidt at tænke – og grine over. Dejligt med noget inspiration.

    Du formår at sætte dit personlige præg på alle dine videoer, og jeg føler allerede, at jeg på en måde “kender dig”.

    Keep up the good work 🙂

    Svar

    • Tue Lindblad 28. december 2014 at 23:58 #

      Hej Nicolai,

      Fedt og tusinde tak for kommentaren. Jeg er glad for at min til tider ringe humor ikke skrammer dig væk. Jeg har i øvrigt selv klatret et stykke tid, så spændende med en klatre der interesserer sig for online produkter 🙂

      Vi tales ved – Tue

      Svar

  6. heap wholesale skate shoes with design 1. august 2017 at 6:37 #

    it’s good article haha!download free now

    Svar

  7. ok welcome to you, get free software!

    Svar

Skriv et svar

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og lær at lave din egen
passive indkomstkilde