Projekt autopilot: 10 ting jeg har outsourcet i min forretning (nr. 8 er mega fed!)

outsourcing

For et par måneder siden blev jeg far til en lille moppedreng på godt 4 kilo.

Alt gik ganske fint, og både mor, søn, storesøster og undertegnede har det strålende.

Men det har ikke været lutter røde roser.

F.eks. er jeg blevet sendt til Ikea hele 3 gange i ugerne efter fødslen!

Yeah, I know .. 3 gange!!

For et par timer siden kom jeg hjem fra mit seneste Ikea-raid. Fruen havde tvunget mig derned, da vi manglede et nyt toiletskab (!!)

På vej til Ikea begyndte det at sne. Ikke noget vildt, men alligevel nok til, at sneen lagde sig som et tyndt, hvidt dække på kørebanen og parkeringspladsen ude foran forretningen.

Og som du nok kan gætte, så gik der ikke længe, før denne sne blev til .. sjap!

Dette resulterede i, at næsten alle de besøgende (inkl. undertegnede) fik våde sko.

Normalt står en Ikea-tur ikke særlig højt på min ønskeliste (lige over vaccination), men det gør det bestemt ikke bedre med gennemblødte sko.

Og jeg var tilsyneladende ikke den eneste i Ikea, der havde det sådan.

Da jeg bevægede mig rundt i møbelforretningen, lagde jeg mærke til alle de andre travle mænd, der traskede rundt med våde sko og tomme blikke.

De så ikke ud til at have det rart.

Men selvom jeg var i samme båd, så havde jeg det faktisk overraskende .. godt!

Jeg smilte, hilste på alle (sådan gør man i Herfølge) og sprang til side, hver gang der kom en julestresset farmand med en hurtiggående indkøbsvogn.

Jeg havde det faktisk pragtfult.

Forstå mig ret – jeg HADER normalt at være i Ikea. Det er så uoverskueligt, og de varer, jeg vil have, er aldrig på lager!

Men i dag var på en eller anden måde anderledes.

Du tror måske, det skyldes, at jeg lige var blevet far?

Måske, men det var ikke hele forklaringen.

Mit fine humør hang nemlig også sammen med, at der blev lavet en masse i min online virksomhed..

.. mens jeg gik og handlede ind i dødssyge Ikea.

Under mit besøg havde jeg nemligt slået autopilot til. Her er, hvad der blev udrettet i virksomheden under mit besøg i Ikea (der tog 1 time og 20 min):

  • Der blev skrevet 3 cykel-reviews til en af mine affiliate-sider (1.200 ord).
  • Der blev svaret på 10 kundeservice-relaterede henvendelser.
  • Der blev lavet – og designet – en e-bog.
  • Der blev lavet en kundeundersøgelsesrapport.
  • Der blev lavet én opdatering på Pinterest, og to på Instagram.
  • Der blev fikset et par problemer med koden på en affiliate-side, og skruet op for loadhastigheden.
  • Der blev optimeret en facebook ads-kampagne, og lavet 2 nye landingssider til AdWords.

Alt dette var muligt, fordi jeg *endelig* har lært at outsource (dvs. få andre til at knokle, mens jeg hygger mig med at shoppe toiletskabe!)

I dette blogindlæg vil jeg vise dig, hvilket arbejde jeg har outsourcet i min forretning. Jeg håber, at indlægget kan inspirere dig til, hvordan du også kan sætte din virksomhed på autopilot og derved frigøre din tid.

.. og hvem ved – måske mødes vi en dag i Ikea med et stort smil på læben? 😉

Ikea

10 ting jeg har outsourcet

1. Sociale medier – Jeg elsker de sociale medier, men gud, hvor er det tidskrævende. Derfor har Rolf og jeg outsourcet denne del af vores forretning. Vi har hyret en kvinde, som står for at poste på de sociale medier, herunder Pinterest, Instagram, Facebook og Twitter. Hun har samlet over 100.000 likes sammen og gør det rigtig godt. Pris pr. md.: 250 $.

2. Kundeservice – Hvis du sælger noget på nettet, så ved du, hvor lang tid det tager at svare på kundehenvendelser (Facebook, mail, Messenger etc.). Derfor har vi også outsourcet denne del. ‘Bernice’ står for refunds, kundehenvendelser, blog-kommentarer og håndtering af vores e-bogklub. Pris pr. md: 180-200 $.

3. Blogindlæg – Uh, jeg elsker at blogge, men desværre er det sindsygt tidskrævende. Derfor har jeg outsourcet alle blogindlæg – på nær dem på Onlinebijobber. På styrketraeningsprogram.dk betaler jeg i snit 250-400 kr. for et indlæg, og i USA har vi ansat et hold af forskellige skribenter. Priserne svinger fra 600 kr. pr. indlæg (engelske skribenter) til 150-250 kr. pr. indlæg (filippinere). Det lyder måske “dyrt”, men til gengæld er kvaliteten så god, at jeg praktisk talt ikke behøver læse indlæggene igennem før udgivelse.

4. Kundeundersøgelse – I alle vores autorespondere er der indsat en spørgeundersøgelse (must-have), hvor vores publikum kan fortælle os, hvad vi gør godt og skidt. Dette genererer en masse data submission, som er – mildest talt – uoverskuelige. Derfor har jeg outsourcet analysedelen til en engelsk dame (shout-out til ‘Yasmin Pocock’ fra Upwork.com). Hun analyserer undersøgelsen og sammenskriver pointerne i en PDF-fil, som vi kan bruge til at navigere efter. PS: Dette ark er utrolig værdifuldt, fordi det giver et godt billede af vores målgruppe. Det er guld værd at kunne udlevere et sådan ark, når du outsourcer nye opgaver.

5. Indhold til en medlemsklub – Som du måske ved, så driver jeg en medlemsside samme med Rolf Pedersen, hvor vi sælger farvelægningsbøger for voksne. Det betyder, at vi er nødt til at lave en ny e-bog med flotte motiver hver eneste uge. Denne process er outsourcet til 2 VA’ere (virtual assistants) – en kunstner-type (der laver tegningerne) og en grafiker (der sætter e-bøgerne sammen og laver fine covers).

6. Programmering – Da jeg startede min første webshop, var mit primære mål at spare penge. Alt skulle gøres gratis (en begynders forbandelse!). Derfor lærte jeg mig selv at programmere. Jeg er dog blevet klogere siden, hvorfor jeg outsourcer alle former for kodning. Jeg vil anbefale dig at starte med at kigge på Upwork, da arbejdskraften er meget billig. Jeg er selv begyndt at bruge en dansk programmør (Lars Koudal), og det kører meget nemmere – meeen er også “lidt” dyrere.

7. Facebook Ads – Denne del af vores forretning er styret af min makker, Super Rolf, som har outsourcet det til et Facebook-bureau. Det gode ved denne form for outsourcing er, at udgiften til bureauet tjener sig selv hjem, hvis de gør det godt. Det er altså med andre ord utroligt nemt at vurdere, om det giver mening at outsource eller ej.

8. Research – Dette er en af mine favoritter. En af de sider, jeg bruger en del tid på pt., er en prissammenligningsside for cykler. Ulempen ved cykelmarkedet er, at der konstant kommer nye cykler. Det betyder, at jeg er nødt til manuelt at gennemgå producenters hjemmeside to gange om året, for at finde ud af hvilke nye cykler der er kommet. Derfor har jeg hyret en VA’er (til 4 $ i timen), som gennemgår de 20 største producenter to gange årligt. VA’eren krydstjekker alle cyklerne med de cykler, vi allerede har på vores hjemmeside, og fjerner udgåede cykelmodeller og tilføjer nye. Derefter opretter han et job i Trello, som automatisk bliver skubbet over til vores skribenter, som så forfatter en række artikler/anmeldelser og uploader til WordPress. Det betyder nyt, frisk indhold året rundt – uden min indblanding. (Det er lidt svært at forklare – måske jeg bør lave en video om det?)

9. Affiliate-håndtering – Dette er noget, vi først er ved at tage hul på. Vi har fået en af vores VA’ere til at kontakte 10 potentielle affiliate-partere hver måned. Derudover er hun ansvarlig for at følge op og svare på deres spørgsmål etc. Hvis du overvejer at gøre det samme, så husk at definere nogle klare mål for din VA’er – f.eks. x antal nye affiliate-partnere hver måned eller en minimumsomsætning).

10. Outreach – Dette er også noget, vi skal til at bruge lidt mere tid på. Kort sagt går det ud på at hyre en “Outreach manager” (på Upwork) og få ham til at tage fat i interessante hjemmesider, som kunne være interesserede i at linke til vores cykelside (læs mere om out reach og linkbuilding her).

Boblere: Linkbuilding (ved Halfdan Timm), bogføring (ved Helle Rydeng), korrekturlæsning (ved Lene Nytoft Laursen) og bodymassage (ved Rolf “amazing-hands” Pedersen)

Som den kvikke læser måske har bemærket, så gør jeg mig mest i oursourcing af engelsksprogede opgaver (med undtagelse af kodning, Facebook og danske blogindlæg). Dette skyldes, at jeg har svært ved at finde danske “VA’ere” til en fornuftig pris. Jeg har ad flere omgange forsøgt at outsource kundesupporten på Styrketraeningsprogram.dk, men har måttet give op igen og igen. Det er rigtig svært at finde en personlig træner, der har en basal forståelse for online marketing, og som har lyst til at bruge sin tid på kundeservice!

Men det betyder ikke, at det er umuligt at finde en dansk “virtuel assistent”.

Hvis du vil vide mere om VA’ere, så vil jeg anbefale dig at tjekke Chris Ducker ud (eksempelvis denne artikel – 25 ting du kan outsource) eller lytte til nogle af de fremragende webinars fra Marketers.dk om outsource – (kræver medlemskab).

Husk også, at UPWORK er din ven. På denne platform har jeg fundet næsten alle mine VA’ere, designere, programmører og skribenter. Upwork rocks!

Alright – hvis du har nogle erfaringer med at outsource i din virksomhed, så del endelig dine erfaringer med os andre i kommentarfeltet nedenfor.

NB: Der kom ikke nogen VA’ere til skade i forbindelse med udarbejdelsen af denne artikel.

TJEN 10.000 KR HVER MÅNED!
Vil du vide hvordan du tjener 10.000 kr. hver måned som passiv indkomst? Så se mine 5 gratis videoer nu ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev.

13 kommentarer

  1. Erik Pilgaard Hejlskov 1. februar 2017 at 12:53 #

    Super fin inspiration til outsourcing.

    Nu mangler du bare at outsource IKEA-turen 🙂

    Svar

    • Tue Lindblad 1. februar 2017 at 12:57 #

      Haha! Ja, det ville være et af årets helt store wins 🙂

      Svar

  2. Martin Kisby Willerup 1. februar 2017 at 14:37 #

    Super inspirerende artikel, men jeg mangler svar på spørgsmålet om hvor man kan købe et gavekort til bodymassage (ved Rolf “amazing-hands” Pedersen 😉

    Svar

  3. Andreas 1. februar 2017 at 17:16 #

    Hej Tue,

    Jeg kunne godt tænke mig stille dig et simpel spørgsmål vedr (/10. Outreach) Hvordan sikre du eller vurdere du om de links de undelanske upworker giver dig den mest værdi link til netop din danske side?

    Svar

    • Tue Lindblad 2. februar 2017 at 9:45 #

      Hej Andreas.

      Jeg gør kun brug af upwork-linkbuilding til vores internationale sider.

      Men generelt er det mere eller mindre samme operation at vurdere kvaliteten af dine indgående links. Er de

      1) Kvalitetslink (jeg bruger Ahrefs DR)
      2) Kommer linket fra en relevant hjemmeside, eller alternativt fra en relevant underside på et stærkt domæne

      Det er mere eller mindre det. Jeg er ikke så bange for at linkbuilde fra udenlandske hjemmeside til danske, så længe ovenstående to punkter er opfyldt og så længe de internationale links kun udgør en mindre del af den samlede linkprofil. Håber det giver mening?

      Tue

      Svar

  4. Mathias 2. februar 2017 at 20:13 #

    Hej Tue

    Outsourcer du nogensinde blogindlæg, for efterfølgende at oversætte dem til dine danske sider?

    Svar

  5. Thomas 3. februar 2017 at 1:34 #

    Hej Tue,

    Meget spændende indlæg 🙂 Jeg har selv arbejdet på fuld tid med affiliatemarketing i Danmark siden 2014, og arbejder i øjeblikket med at strømline et koncept til markedet i USA. I den forbindelse vil jeg selvfølgelig også gøre brug af VA’er men er lidt usikker på hvor meget man kan/bør stole på dem.

    Giver du dem et login til f.eks. Icebike.org, hvor de så selv kan oprette blogindlæg og reviews af cykler? Eller får de kun lov at oprette som kladde, hvorefter du selv skal godkende det? Har de selv nogen efterfølgende kontrol med udgivet indhold?

    /Thomas

    Svar

  6. Jonathan Hansen 3. februar 2017 at 22:55 #

    Hej Tue.

    Endnu et fantastisk indlæg med super fin inspiration til, hvordan man får outsourcet de mest tidskrævende opgaver. Der er nogle af dem, som jeg allerede forsøger at få implementeret 🙂

    Er der noget du har outsourcet gennem f.eks. Upwork, hvor det leverede ikke levede op til forventningerne – og hvad vil du generelt anbefale, at man undgår, hvis man begynder at outsource dele af forretningen?

    Svar

  7. Jakob 5. februar 2017 at 20:54 #

    Super indlæg, Tue! Især den med research kan jeg godt lide – er ved at skrive en e-bog nemlig, så kender til det med research.

    Svar

  8. Romanovich 12. februar 2017 at 17:33 #

    Hej Tue.

    Spændende artikel med gode pointer. Jeg har selv overvejet at outsource forskellige ting, da nogle af dem virkelig trækker tænder. Men hvordan kommer man lige over det punkt at kunne stole på en anden person. Man skal jo give adgang til sin kære “baby” jeg er så bange at de laver et eller andet ged.

    Svar

  9. haha !!!!!! yes

    Svar

  10. Christian 25. april 2017 at 21:06 #

    Super fed artikel! Jeg er selv lige begyndt at kigge på affiliate marketing 🙂

    Svar

Skriv et svar

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og lær at lave din egen
passive indkomstkilde