Min superhelte-guide til at have et bijob (og liv) – uden stress!

Ingen stress rutine

Det kan være super stressende at have et online bijob ved siden af en travl hverdag!

Især når man lige har fået en lille baby – puha!

Men før jeg viser dig mit hemmelige våben til at slippe fri af stressfælden, så lige et tilbageblik på hvordan min hverdag så ud, før jeg blev “en superhelt”. Måske du kan nikke genkendende til nogle af tingene.

Spoler filmen tilbage til starten af 2014!

“I’m back!”

Okay – med en lille baby, gode venner, stor familie, et krævende 8-16 job og en online virksomhed ved siden af, så havde jeg ofte dødsvært ved at nå det hele.

Den fornemmelse kender du sikkert?

Jeg var konstant bagud! Her er et par eksempler fra mit liv:

  • Der var altid 40-50 ulæste mails i mine indboks.
  • Jeg fik aldrig trænet så meget, som jeg gerne ville.
  • Der var altid 20 ting på min to do-liste, som bare blev ældre og ældre.
  • Jeg fik ikke ringet tilbage til familien og vennerne.
  • Jeg drømte altid om at invitere min kæreste ud på en hyggelig aften i Købehavn, men fik det aldrig gjort.

Det stressede mig sindsygt meget og gav mig kronisk dårlig samvittighed.

Der måtte ske noget! Jeg kunne ikke blive ved med at leve i denne tåge af ulæste mails og uendelige to do-lister.

Det første jeg forsøgte var outsourcing!

Vi hyrede en rengøringsdame og uddelegerede andre huslige gøremål som at handle ind og vaske vinduer.

Det gav ikke mere overskud i hverdagen!

Hmm..

Da det ikke hjalp, begyndte jeg at outsource forskellige dele af min forretning, f.eks. at svare på kundemails og rutinemæssige online vedligeholdelsesopgaver. (Her er en artikel, der viser, hvordan jeg outsourcer dele af min virksomhed)

Det gav en smule luft, men ikke nok! (Forestil dig en ubådsfilm, hvor ubåden er ved at synke! På vej ned i dybet har en af matroserne fundet en lille luftlomme oppe under loftet, som han akkurat kan nå ved at spidse læberne og stå på tæerne. Den matros var jeg! Jeg kæmpede for at få vejret, mens ubåden var på vej ned i Marianergraven.)

Der måtte ske noget radikalt!

Derfor – som en sidste krampetrækning – indførte jeg… En ny morgenrutine!Morgenrutine

I gamle dage plejede jeg at vågne 10 minutter, inden jeg skulle ud af døren. Det blev til et lynbad, stress, ingen morgenmad og en hurtig obligatorisk gennemsøgning af huset efter mine bilnøgler. Det var en elendig start på dagen, som gjorde, at jeg ofte først var “mig selv” omkring kl. 10!

Jeg troede ganske enkelt ikke, at jeg besad evnerne til at ændre mit stressende morgenritual! (Min bedste undskyldning var, at jeg jo var et B-menneske!)

Men på trods af at jeg havde alle odds imod mig (B-menneske og lettere morgengnaven), så lykkedes det mig at indføre min egen superhelte-morgenrutine (AKA mit hemmelige våben)!

Og siden den dag har mit liv taget en befriende drejning. Jeg er ikke stresset længere, har mere tid til min familie (og vores lille datter) + jeg får lavet meget mere på mine virksomheder!

“It’s not who I am underneath, but what I do that defines me.” – Batman

Superhelte-morgenrutinen (det hedder den altså!)

Punkterne er udpenslet længere nede i artikel.

Kl. 05.45 – Uret ringer (grr..)

Kl. 05.50 – Jeg laver en energi-morgenjuice!

Kl. 06.00 – Arbejder online i 35 strukturerede minutter!

Kl. 06.35 – Morgentræning

Kl. 07.00 – Bad og smuksering  (hehe)

Kl. 07.15 – Transport mod arbejdet! (Hører podcast på vejen)

Kl. 08.00 – møde på arbejdet!

Kl. 08.00 til 08.10 – Spise morgenmad!

Breakdown af min morgenrutine

Når uret ringer kl. 05.45, føler jeg mig ikke som Batman!

Men ligegyldigt hvor træt og udkørt jeg er, så snoozer jeg aldrig (you snooze, you loose!)

Energi morgen juiceDet første jeg gør hver morgen, er at mikse mig en super-sund-energi-superhelte-morgen-juice på vores juicemaskine!

Jeg har splittestet flere forskellige juiceblandinger ud fra 4 faktorer: Smag, sundhed, energi og ‘ikke-luft-i-maven’. Følgende opskrift virker bedst for mig:

1 gulerod, 1 appelsin, 1/2 nektrarin, 1/2 æble, 1/3 rødbede og evt. lidt ingefær!

Advarsel 1: For dælen ikke for meget ingefær – det er noget kraftigt stads!

Advarsel 2: Der er sten i nektariner og de skal pilles ud (ellers kan de ødelægge juicemaskinen, ikke sandt Halfdan?)

Denne “cocktail” giver gode vitaminer, renser kroppen og giver utrolig meget energi fra morgenstunden – og så smager den relativt godt!

Jeg drikker juicen, mens jeg arbejder på mine online virksomhed.

De næste 35 min er morgenens højdepunkt. Kæresten og babyen sover stadig, og det eneste der potentielt kan forstyrre mig, er fuglekvidder, og et gab her og der.

Jeg har struktureret mine 35 min. således:

Mandag: Besvar mails – tirsdag: Skriv blogindlæg, som dette! – onsdag: Gør noget godt for andre, såsom at dele deres artikler eller sende en venlig mail – torsdag: Besvar mails – fredag: Planlægge indsats på de sociale medier for den næste uge med Bufferapp!

Det virker måske lidt ‘for strukturet’, men det virker super godt for mig. Hvis ikke jeg inddeler tiden i små kasser, så ender det altid med, at jeg sidder og svarer på mails hele tiden eller tjekker Google Analytics etc.

Når klokken bliver 06.35, kommer morgenens sværeste punkt. At iføre mig træningstøjet (der er så dejligt varmt og trygt foran computerskærmen!)

Jeg har inddelt min morgentræning således:

Mandag: Løb 3 km – tirsdag: 20 sprællemand, 20 jump squats, 20 armbøjninger, 20 mavebøjninger efterfulgt af 2 min. pause x gentaget 3 gange – onsdag: Valgfri træning – torsdag: Løb 3 km – fredag: Træning ligesom tirsdag

Det giver fantastisk god energi at have trænet om morgenen, selvom det er forbandet hårdt! Jeg er et B-menneske af Guds nåde og hader at træne så tidligt, så hvis jeg kan, så kan du også gøre det.. Basta!

Når jeg har svedt færdig, napper jeg et bad, og sætter hår, finder tøj, børster tænder og alt det der.

Kl. 07.15 – eller så snart jeg har fundet mine bilnøgler (ja, ja, træerne vokser ikke ind i himlen) – så letter Peugeot’en fra indkørslen i retning mod mit arbejde! På vejen lytter jeg altid til podcast fra Pat Flynn, Mikael Rieck, Ib Potter, eller hvem der nu ellers har udgivet en ny og spændende podcast-episode!

På jobbet er jeg så heldig, at jeg har mulighed for at spise morgenmad, umiddelbart efter jeg er mødt. Jeg spiser pære/banan-skyr med mysli (gode proteiner) eller morgenbrød på særlige dage.

Note: Det skal dog nævnes, at jeg som regel bruger mere tid på både træning og virksomhed om aftenen og i weekenden. Pointen med denne rutine er blot at holde et ‘minimum beredskab’. Dvs. hvis jeg en uge ikke har tid til noget som helst om aftenen eller i weekenden – så er det okay, for jeg sakker ikke bagud i mails, træning eller på de sociale medier! 

Det var så min morgenrutine, der får mig til at føle mig som en superhelt.

Om 6-7 måneder begynder vores lille pige i vuggestue, så der bliver jeg nødt til at modificere min morgenrutine, men pyt. På det tidspunkt har jeg nok også brug for at mikse tingene lidt rundt alligevel.

Hvad med dig – hvordan ser din morgenrutine ud? Jeg ville elske at høre om dine hacks til at få et bedre og mere overskudsagtigt liv.

TJEN 10.000 KR HVER MÅNED!
Vil du vide hvordan du tjener 10.000 kr. hver måned som passiv indkomst? Så se mine 5 gratis videoer nu ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev.

12 kommentarer

  1. Niels Henriksen 18. august 2014 at 14:02 #

    Du laver en juice om morgenen mens resten af familien sover. Jeg regner med at du har en juicemaskine af et rivejern 😀 når du bruger rødbede og gulerod. Hvordan kan du gøre det mens de sover? Den larmer da en del?

    Svar

    • Tue Lindblad 18. august 2014 at 14:46 #

      Hej Niels,

      God pointe! Men vores køkken og soveværelse ligger heldigvis i hver sin ende af huset.

      Men skarpt observeret 😉 – Tue

      Svar

  2. Tobias Hyldeborg 18. august 2014 at 19:57 #

    Det er så sent som i dag, at jeg opdagede hvor effektiv jeg er om morgenen. Min træningspartner aflyste morgentræning, og havde ikke rigtigt overskud til at tage afsted alene.

    Men da jeg alligevel var i tøjet, gad jeg ikke gå i seng igen. Jeg satte mig derfor foran computeren, og på den korte tid jeg sad og fokuserede på mails og andre småopgaver, fandt jeg ud af hvor meget jeg egentlig nåede.

    Nu hvor jeg er kommet hjem, er det super lækkert, at der er lidt mere styr på indbakken og andre småopgaver.

    I morgen vil jeg prøve at stå tidligere op, så jeg både kan nå lidt arbejde og morgentræning. Det bliver satme tidligt, men det er super lækkert ikke at have helt lige så meget når man kommer hjem fra (sit rigtige ;-)) arbejde. 🙂

    Svar

    • Tue Lindblad 18. august 2014 at 20:55 #

      Stærkt Tobias.

      Skriv endelig hvordan det gør med din morgenrutine – jeg selv lidt spændt på hvor længe jeg kan holde ud.

      God morgen 🙂 – Tue

      Svar

  3. Stine Halmind 19. august 2014 at 11:22 #

    Way to go, Tue!

    Jeg er klart morgenmenneske, så har endnu færre undskyldninger 😉

    Det er da også tankevækkende at det lader sig gøre
    1) at holde sig i form med 20 min motion/dag
    2) at drive virksomhed med 35 min/dag
    – plus selvfølgelig det løse, som du siger.

    Hvor meget tid bruger din kæreste på at rense juicepresseren efter du er styrtet på arbejde? 😉

    Tak for super praktisk indspark!

    Stine

    Svar

    • Tue Lindblad 27. august 2014 at 8:31 #

      Mange tak. Ja, som du nævner bliver man nød til at yde lidt udover morgenrutinen, men det giver et fint fundament rent trænings- og arbejdsmæssigt.

      Det sker at jeg glemmer at rengøre juiceren, men som regel når jeg det. Ofte laver jeg til 2 dage af gangen, så jeg slipper for at juice hver morgen.

      Venlig hilsen Tue

      Svar

  4. Lars 19. august 2014 at 18:02 #

    Hos mig er det lige omvendt – jeg er meget morgenfrisk med masser af aktivitet, der kommer helt af sig selv. Om eftermiddagen og aftenen, der kommer så min dovenperiode, hvor det er sjovere at lave alt muligt andet..

    Hvad består din valgfrie træning så af? Badminton?

    Svar

    • Tue Lindblad 27. august 2014 at 8:32 #

      Hej Lars,

      Waw, det må være en syret oplevelse at være frisk om morgenen 🙂

      Den valgfrie træning består af: 20 sprællemand, 20 jump squats, 20 armbøjninger, 20 mavebøjninger efterfulgt af 2 min. pause x gentaget 3 gange

      Venlig hilsen Tue

      Svar

  5. Søren 9. september 2014 at 14:16 #

    Jeg er selv B menneske og har pænt svært ved at være aktiv meget tidligt om morgenen. Jeg står dog som regel tidligt op alligevel ved 05:30-06:00 tiden.
    Omkring motion så kan jeg ikke klarer mig med 20 minutter træning, Skal jeg ud og løbetræne hedder det minimum 1½ time på landevejen ellers for jeg ikke nok ud af det.
    Så skal jeg gøre det om morgenen skal jeg nok til at stå op 04 om natten for at det kan lade sig gøre.

    Men ingen tvivl om der mangler timer i døgnet, og jeg har det lidt ligesom jer omkring mail boksen som skal tjekkes flere gange i døgnet.

    Svar

    • Tue Lindblad 14. september 2014 at 9:30 #

      Hej Søren,

      Jeg kan heller ikke klare mig med 20 motion, men det giver en fin base. Så ofte træner jeg igen om aftenen. Hvis du løber meget, kunne du jo lave 20 min core/udstrækningsøvelser om morgenen og en længere løbeture om eftermiddagen. Det vil 1) booste din morgenrutine 2) booste dine løbetider og 3) booste din søvn (træning om morgen giver mere dyb søvn om natten) – Tue

      Svar

  6. Jakob 24. september 2014 at 9:38 #

    Hej Tue. Det var intr at læse om!
    Hvornår går du så i seng, det må jo være tidligt. Og når du skal sove, du må jo være bombet.
    Anyways, det kan være jeg også skal prøve det.
    De bedste Hilsner
    Jakob

    Svar

  7. data recovery software in windows 10 18. marts 2017 at 16:13 #

    haha !!!!!! yes

    Svar

Skriv et svar

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og lær at lave din egen
passive indkomstkilde