Den største grund til at du ikke sælger en skid!

Derfor er salg vigtigt

Kan du svare på det her simple spørgsmål:

Hvorfor køber folk dine produkter?

Forkert! (Undskyld til alle jer der svarede rigtigt)

Find det rigtige svar i historien nedenfor:

En sælger kommer ind på et kontor og beder om at tale med chefen. Efter et par minutter og en halv kop kaffe kalder chefen sælgeren ind på sit kontor. Efter at have givet et solidt håndtryk går sælgeren i gang med at pushe sit produkt – en luftrenser til kontorbygninger, der sørger for bedre indeklima.

Sælgeren har forberedt sig godt og salgstalen lyder noget i retning af: “Det her luftfilter kan rense hele dit kontor på bare 40 minutter om dagen. Tre store undersøgelser fra bl.a. DTU har påvist at luftkvaliteten forbedres hele 3 gange. Dine medarbejdere vil virkelig elske dette luftfilter, for det er 100% lydløst. Og så er luftfilteret faktisk på tilbud lige nu til kun…”

Chefen (som i øvrigt ikke har hørt halvdelen af salgstalen, da han snart skal ud og spille golf) rømmer sig pludseligt og beder sælgeren og at holde mund.

Sælgeren, som ellers følte det gik så godt, forstummer og befinder sig 5 min. efter ude på parkeringspladsen ved siden af sin gamle Golf (uden en underskrift i sin ordrebog)!

Brug 20 sekunder på at tænke over hvad sælgeren gjorde forkert?

Okay, ny sælger – samme udgangspunkt.

Den “nye” sælger arbejder også på at sælge luftfilter til den golfglade chef.

Efter at have drukket sin halve kop kaffe bliver han kaldt ind til den selvsamme chef. Efter et solidt håndtryk stiller han chefen en række spørgsmål, som “Lider nogle af dine medarbejdere af hovedpine sidst på dagen?”, “Hvordan lufter I ud om vinteren?” og det nok bedste spørgsmål: “Har du problemer med afdelingens sygefravær?”

Chefen svarer ja til de fleste af punkterne (alle der har arbejdet på kontor, har nok oplevet at have en smule hovedpine lige før fyraften). Da chefen bliver spurgt ind til sygefraværet liver han op et øjeblik. Det er nemlig noget der koster ham knaster måned efter måned. (De dovne hunde, de skulle fyres hele bundet..)

Den gode sælger kan fornemme, at tiden er ved at være god, hvorfor han levere det dræbende stød… eller spørgsmål.

Ville det ikke være dejligt hvis du kunne slippe af med hovedpine problemet sidst på dagen og reducerer dit sygefravær med 30% med et fingerknips (den snu sælger knipser med fingeren for at understrege sin pointe).

Uden at tænke svarer chefen: Jo, for fanden!

Op af tasken hiver sælgeren sit luftfilter og går dernæst i gang med selve salgstalen. 6 minutter efter har chefen købt 10 nye luftfiltre til 30.000 kr. (uden rabat).

Kan du se hvad de to sælgere gjorde forskelligt?

Den første solgte produktet, men problemet består i at folk er pisse ligeglade med dig og dit produkt. Den anden sælger solgte… målet eller løsningen! Der er ingen der gider købe et luftfilter til 8.000 kr. (hvad fanden er et luftfiler egentlig?) Men der er dælme mange chefer der vil købe en reducering af sygefraværet – eller mindre hovedpine på arbejdspladsen.

Jeg har arbejdet med salg i bl.a. Nybolig, Microsoft og Nykredit og selvom alle virksomhederne sælger vidt forskellige produkter, så er jeg blevet bekræftet i, at denne teori er den hellige gral indenfor salg og marketing. Du skal sælge målet – og ikke produktet!

Tre eksempler på dårlige salgsteknik

Okay, men hvordan hænger denne historie sammen webhandel og online marketing?

Fordi folk sælger “produktet” på deres hjemmeside – især når vi taler digitale produkter! Se bare her:

Køb min ebog om svømning for motionister og bliv super god til at svømme
Køb min bog om svømning og få en drømmekrop med kæmpe muskler og en fedtprocent på 5% (Se hvordan målet er i centrum. Mange motionister er ligeglad med svømmeteknikken. De vil tabe sig og opbygge en sund og tiltrækkende krop.)
Køb min guide til hvordan du bliver en ninja til SEO
Køb min bog om SEO, så fordobler du din indtjening på 3 måneder. (Da jeg begyndte mit online bijob, så interesserede jeg mig ikke det store for SEO. Det var først da jeg fandt ud af, at SEO – dengang – var den direkte vej til større indtjening, at jeg spidsede ører.)
Bliv medlem af min side, så får du 30 videoer der viser dig hvordan du laver italiensk mad.
Bliv medlem af mine side, så sørger jeg for at din mand bliver nyforelsket i dig igen via italiensk kogekunst (Sat lidt på spidsen, men du kan sikkert forstå pointen. En husmor laver måske ikke mad fordi hun nyder det, men fordi hun holder af at forsørge sin dejlige mand, og deres 3 forkælede børn)

PS: Beklager manglede kreativitet. Hvis nogen har bedre eksempler så del dem endeligt i kommentarboksen.

Allright – der var så lidt at tænke over, hvis du har – eller overvejer at få – en hjemmeside der sælger et produkt.

Hvis ikke du lærte noget, så skyldes det måske, at du allerede har en god potion erfaring med salg? Hvis det er tilfældet så er du meget velkommen til at dele et par guldkorn med os i kommentarfeltet nedenfor. På forhånd tak 🙂

TJEN 10.000 KR HVER MÅNED!
Vil du vide hvordan du tjener 10.000 kr. hver måned som passiv indkomst? Så se mine 5 gratis videoer nu ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev.

4 kommentarer

  1. Michael Lars Olsen 2. marts 2015 at 22:20 #

    F..k jeg er en dårlig sælge. Meeen nu har jeg lært lidt og tak for det Tue 😉

    Svar

    • Tue Lindblad 2. marts 2015 at 22:25 #

      Hej Michael,

      Mange tak for kommentaren – og jeg er glad for du kunne bruge artiklen 🙂

      Venlig hilsen Tue

      Svar

  2. Michall Helmbæk 8. oktober 2015 at 12:58 #

    Tak tak tak og atter tak for at du tager dette op. En sælger skal bruge 20% på selv at tale og 80% ad sin tid på at spørge og forhører sig hos kunden hvad han udfordring er på et givent område.

    Fantastisk indlæg, som jeg klart vil anbefale til andre!

    Svar

    • Tue Lindblad 5. november 2015 at 13:34 #

      Waw, tak for kommentaren, Michall. Jeg er rigtig glad for du fik noget ud af den. Venlig hilsen Tue

      Svar

Skriv et svar

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og lær at lave din egen
passive indkomstkilde