10 ting du bør gøre EFTER du har launchet dit online-produkt

Online-produkter

Ahh.. Endelig er du blevet færdig med dit online-produkt. Gik launchen af dit produkt som planlagt?

Udmærket, men hvad så nu?

Der findes to måder at fortsætte på. Den ene går ud på at læne dig tilbage i sofaneseren, åbne en Budweiser og se Star Wars 4-5-6-1-2-3 (7?).

Den anden måde er knap så passiv-indkomst-agtig og går ud på at fintune dit nye online-produkt. For uanset hvor stor en Jedi Master du er, så er der uden tvivl en bunke ting du kan optimere.

Nedenfor har jeg samlet 10 ting, du bør gøre efter, du har launchet dit online-produkt.

Så sluk fjernsynet, tøm Budweiseren og brænd sofaen, for nu er det.. Arbejdstid!!

1# Dokumentér alt

Det er dødkedeligt, men super vigtigt: Dokumentér ALT!

Mennesket er en glemsom race – og jeg tilhører bunden! Derfor dokumenterer jeg alt omhandlende launch af mine online-produkter.

Hvorfor?

Fordi jeg kan genbruge informationerne næste gang, jeg skal udgive et online-produkt. Her er, hvad jeg noterer mig:

  • Hvor mange subscribers eller fans havde jeg, da jeg launchede?
  • Hvor meget solgte jeg for?
  • Hvilke mails udsendte jeg, og hvornår?
  • Hvilke emnefelter fungerede godt (CTR og Open-rate)?
  • Hvilke ting fungerede ikke?
  • Hvordan konverterede min landing page?
  • Noter og gode ideer til næste launch

2# Indsaml testimonials ASAP

Testimonals rocks!

Men vent, hvordan kan jeg indsamle testimonail lige efter launch?

Jeg har primært solgt træningsrelaterede online-produkter, og her er det ikke muligt at indsamle testimonials lige efter køb, da kunderne lige skal havde tid til at afprøve produktet.

Men alligevel bruger jeg en del tid på testimonials umiddelbart efter launch! Her er hvordan:

Jeg opsætter en mailfrekvens, der automatisk udsender emails X antal dage efter køb. Her er et eksempel på en email, jeg udsender 6 måneder efter, kunderne har købt mit træningsprogram:

Hej! Det er nu 6 måneder siden du købte vores styrketræningsprogram i dag! Jeg håber, du har gennemført det, og at du kan se tydelige resultater i spejlet?

Hvis du har to minutter, så vil vi elske at høre din historie og lære af dine erfaringer med programmet. Vi håber du har lyst til at hjælpe os med at blive endnu bedre?

By the way – YOU ROCK!

PS: Hvis du har et spørgsmål om styrketræning, der ikke har noget med programmet at gøre, så er det også meget velkomment.

Meningen med denne follow-up mail er 1) at få en masse testimonials, 2) at finpudse vores produkter og 3) at holde kontaktet med kunderne (after-sale baby!).

Hvis du ligesom mig bruger Woocommerce, så vil jeg anbefale dig at kigge nærmere på dette plugin fra CodeCanyon (det koster kun 17$, mens Woothomes eget email-plugin koster 99$).

3# Webinars

Webinars egner sig perfekt til at sælge dit nye online produkt!

Før du launcher, har du formentlig brugt lidt tid på at opbygge en email-liste, korrekt?

… Og efter launch har du sikkert sendt dem alle en mail med et introduktionstilbud eller lignende?

Hvor mange endte op med at købe dit produkt? 5 %?

Det er ganske udmærket, men hvad med de resterede 95 %? Hvorfor købte de ikke?

Svaret er, at der er en million forskellige grunde til, at folk ikke trak dankortet op af lommen. Måske er deres hund lige død eller måske var de lige ved at lave mad, da de så din mail på deres iPhone. Who knows?

En af de mest effektive måder at tage fat i de 95 %, der ikke købte dit produkt, er ved at hoste et live-webinar. Der er ikke tale om lang reklamevideo, men i stedet et spændende webinar med dig, hvor du deler en masse værdifuldt indhold (og et godt tilbud i slutningen af webinaret).

Sådan gør du:

1. Find på et fedt emne som du ved, din målgruppe vil elske

2. Sæt en dato og opsæt en side, hvor folk kan tilmelde sig dit webinar (jeg anbefaler Leadpages til dette – affiliate link)

3. Driv så meget trafik som muligt til din tilmeldingsside en eller to uger før selve webinaret

4. Hold dit webinar og slut af med at give et godt tilbud på dit produkt

5. Hold tilbuddet “åbent” et par dage efter webinaret og følg op på alle dem, der virkede interesserede

Jeg har ikke brugt denne strategi før på mine træningssider, men det er noget, jeg vil bruge meget tid på i fremtiden.

Hvor ofte kan man holde et live webinar? Mit bud vil være 2-4 gange om året.

4# Lav en live event (f.eks. en udgivelsesfest)

Kan man launche et online-produkt offline?

Hell Yeah! Jeg fik faktisk ideen til dette punkt efter at have læst dette blogindlæg af Morten Rosenvold Villadsen.

Morten er forfatter til bogen “Hold vejret”, som handler om fridykning og om, hvordan man holder vejret i længere tid (Gad vide om jeg kan træne mig op til at holde vejret i 5-6 minutter, mens jeg skifter vores lille datter? Hmm …).

Da Morten launchede sin bog, holdt han en udgivelsesfest, hvor han inviterede alle de fridykkere, der havde skrevet sig op på hans mail-liste, og alle dem der havde hjulpet ham med at lave bogen.

Jeg elsker ideen med at blande traditionel offline markedsføring med online marketing. Jeg er faktisk så vild med tanken, at jeg allerede nu godt tør love, at hvis jeg nogensinde laver et online produkt på Onlinebijobber (og det er et stort “hvis”), så holder jeg en kæmpe udgivelsesfest, hvor I alle er inviteret Herfølge-style!

5# Få affiliates til at sælge dit produkt

Jeg elsker affiliate markedsføring!

Jeg har en god håndfuld affiliate købmænd, der arbejder for mig. Helt konkret fungerer det ved, at de får 30 % af alle de salg, de genererer. Dvs. hvis de henviser en kunder, der indenfor 30 dage køber mit træningsprogram for 299 kr., så får de 30 % af beløbet ekskl. moms.

Det er en god handel for mig, da jeg får en bunke salg hver måned, som jeg (formodentlig) ikke havde fået ellers.

Hvorfor 30 % i kommission?

En normalt affiliate kommission for fysiske varer ligger typisk på 6-20 %. Men her skal du også huske på, at webshopejeren har store udgifter til produktion, fragt og lager. Det har vi, der sælger digitale produkter, HELDIGVIS ikke (jeg har drevet en webshop, der solgte fysiske varer, og det er ikke for småbørn!).

Derfor bør vi give en lidt højere procent … mellem 25 % – 60 % på det danske marked. Retter dit online-produkt sig mod det internationale marked, så bør du nok overveje en endnu højere kommission. Jeg har set flere eksempler på affiliate-programmer, der giver 80-90 %, eller endda 100% (fordi de regner med at sælge mere til kunden efter deres første køb).

Jeg vil anbefale dig at bruge danske Partner-ads til at håndtere transaktionen og sporingen. (Og ja, Partner-ads linket er et affiliate link som giver mig 50 kr., såfremt du vælger at tilmelde dig partner-ads efter at have klikket på mit link.)

Det er hårdt arbejde at drive et affiliate program!

Selvom det lyder nemt, så er det hårdt arbejde at drive et affiliate program. Da jeg startede ud, så troede jeg, at det alene handlede om at registrere sig på Partner-ads (igen aff. link). Og så lænede jeg mig tilbage, mens jeg ventede på, at affiliate-købmændene tilmeldte sig, og salgene væltede ind.

Sådan fungerer det desværre ikke altid. Du er nødt til aktivt at tage fat i forskellige blogejere, holde en løbende dialog med dem og forny dit partnerprogram. Eller sagt med andre ord – du er nødt til at hustle.

Vil du vide mere om, hvordan du driver et succesfuldt affiliate program? Så læs dette monsterindlæg af Mikael Rieck.

6# Brug (lidt) tid på de sociale medier

Facebook, Google Plus, Twitter og Instagram er fantastiske trafikkilder, men …

Hvis du ligesom mig driver et par forskellige sider, så har du sikkert også en bunke forskellige sociale virksomhedsprofiler?

Hvis ja, så ved du, at det tager ENORMT lang tid at svare på spørgmål, kommentarer, lave nye opdateringer og opbygge et community fra scratch. Og netop tid er bijobbernes værste fjende nummer 1.

Derfor vil jeg ikke anbefale dig at give den gas på de sociale medier, før du har styr på følgende:

  • Din konverteringsprocent. Hvis din landingpage konverterer under 1 %, så brug tiden på at optimere den i stedet for
  • Din kundehåndtering. Hvis du konstant har over 100 ulæste emails, så brug tiden på at effektivisere din kundesupport i stedet for
  • Din trafik. Hvis du kun har 30-40 besøgende om dagen, så brug tiden på at skrive artikler, gæsteindlæg, linkbuilde el.lign. i stedet for
  • Dit online produkt. Hvis over 10-15 % af dine kunder benytter sig af din tilfredshedsgaranti, så brug tiden på at forbedre dit produkt i stede for.

Først når du har styr på alt det basale, så kan du begynde at eksperimentere med alt det basale.

Det er også grunden til, at jeg ikke er særlig aktiv på Onlinebijobbers facebookside (endnu!). Jeg har stadigvæk alt for lidt content på min side, for lidt trafik og alt for mange ulæste emails. Først når jeg har fundamentet på plads, vil jeg dedikere mig selv 100 % til de sociale medier. (Forhåbentlig går der ikke alt for længe …)

7# Lav en kick-ass (Evergreen) email-sekvens

Re-launch dit online-produkt igen og igen med en Evergreen email-sekvens.

I ugerne eller månederne efter launch begynder salget sikkert at dale en smule. Det samme kan trafikken gøre, fordi du ikke bruger lige så lang tid på at hype dit produkt og gæsteblogge osv.

Men hvordan kan man relaunche sit produkt uden at virke for salgsagtigt?

Svaret er at lave en kick-ass evergreen email-seksvens.

Huh?

Okay lad mig give dig et eksempel.

1. Start med at lave en gratis PDF-fil, f.eks. “5 tricks du kan lære din hvalp på 2 timer (eller mindre)”

2. Lav en landingpage, hvor formålet er at få folk til at downloade din nye PDF-guide. Jeg bruger Leadpages (aff. link) til dette formål

3. Skab så meget trafik til din nye landingpage som muligt (brug din eksisterende email-liste, Facebookside, reklame og dine venners email-lister)

4. Så snart en person downloader PDF-guiden, så bliver folk tilmeldt en ny email-liste, hvor målet er at sælge din betalte ebog “Den komplette guide til 90 hundetricks”

5. Over de næste dage eller uger modtager subscriberen automatisk et par emails, der afslører et par nye hundekunster. På den måde gennemgår subscriberen sin egen lille private launch, hvor han eller hun kan købe din betalte ebog

Det fede ved denne emailsekvens er, at den sælger røven ud af bukserne uden at virke for salgsagtig, da du rent faktisk tilfører en masse værdi til dine brugere (en masse gratis hundetricks)

Dette er den smarteste og mest profitable måde at re-launche dit online-produkt på igen og igen.

8# Få feedback og optimér dit salg

I ugerne efter dit launch vil du unægtelig få en masse feedback. Her er et kort resume af de mails jeg modtog efter lanceringen af mit betalte træningsprogram:

  • Jeg kan ikke finde ud af at downloade?
  • Hvordan åbner jeg programmet?
  • Kan jeg godt bruge dit program hvis jeg er kvinde?
  • Kan jeg få penge tilbage?
  • Kan jeg anvende programmet, hvis jeg træner hjemme?
  • Og hvad med det der proteinpulver?

Det stod hurtigt klart for mig, at jeg ikke havde forklaret det tekniske omkring købet godt nok. Dette fik mig til at lave en video, der forklarede, hvordan brugeren hentede programmet og åbnede det på sin PC og iPhone. Denne video alene resulterede i 30 % færre kundesupport relaterede emails. Oh Yeah!

Derfor, sørg for at rulle ørerne ud og lytte alt det du kan. Skriv alt den feedback du modtager ned i Excel-ark og begynd at løse hvert eneste “problem” i ugerne efter launch.

For selv om dette kan lyde banalt, så er det min erfaring, at kundesupport er en største tidsluger, hvis ikke du får svaret på de hyppigste spørgsmål en gang for alle (i f.eks. et blogindlæg eller en video).

9# Begynd at lege med betalt trafik (f.eks. Adwords eller Facebook ads)

Hvis du ikke allerede er begyndt at lege med betalt trafik, så er det måske tid?

Jeg bruger både Adwords og Facebook Ads med fin succes. Det er noget, jeg tidligere har forsøgt at outsource (da jeg synes, det er forfærdelig kedeligt at rode med annoncetekster, segmentering og splittests), men jeg har ikke haft held med det. Det skyldes muligvis, at jeg er for nærig :).

Hvis du vil vide mere om PPC (pay-per-click)-trafik, så start evt. med at lægge vejen forbi Halfdan Timms side Leadsonline.dk Her får du en masse praktiske eksempler på, hvad du kan forvente dig, hvis du f.eks. investerer 4.594,96 kr. i Youtube annoncering.

10# Husk at sige: Tak

Vi lever i en Thank-You economy (for at bruge Gary Vaynerchuck’s vise ord), så husk nu at sige TAK til dine kunder.

Hvorfor skal du bruge tid på kundesupport efter køb? Kunden har jo allerede givet dig sine penge?

Svaret er rimelig logisk. Jo bedre du behandler dine kunder efter køb, jo større er chance for at …

… de deler dit produkt med deres venner.

… de vil købe mere fra dig senere hen.

Jeg har efterhånden launchet 5 forskellige fitness produkter, og hver gang har jeg glædet mig over al den tid, jeg har brugt på at sige tak til mine kunder. Alting bliver bare meget nemmere, når man behandler sine kunder som små guldæg.

Hvis du er enig, så er her 3 måder du kan takke dine kunder på, og som vil få dem til at dele dit produkt som gale:

1# Guld: Ring ud til alle dine kunder for at sige tak for handlen og høre om de har nogle spørgsmål.

Fordele: Det vil få dine kunder til at tabe underkæben. Jeg er ikke i tvivl om, at denne strategi vil give dig en pæn mængde omtale på de sociale medier. Derudover vil du få en masse feedback, som du kan bruge til at optimere dit produkt og skrive nye blogindlæg etc. (Hvis du vil afprøve denne metode, så send mig lige en mail. Jeg er superspændt på at se, hvad resultatet bliver?)

Anvendt af bl.a. Gary Vaynerchuck fra Winelibrary.com

2# Sølv: Send en personlig takkehilsen på mail

Fordele: Forbrugeren er efterhånden blevet rimelig skarp til at spotte automatisering, især i online marketing nichen. Derfor vil en “personlig” mail i langt højere grad få brugeren til at spærre øjnene op (det gjorde jeg i hvert fald, da jeg fik en mail fra Noah Kagan et par dage efter, jeg opgraderede mit Sumome plugin til 10$).

Anvendt af bl.a. Noah Kagan fra Appsumo.com

3# Bronze: Send en automatiseret mail ud efter kunden har købt

Fordele: Denne løsning er bedre end ingenting. Husk at rose kunden for købet og spørg om de har spørgsmål til produkt el.lign.

Anvendt af bl.a. Tue Lindblad fra Styrketraeningsprogram.dk (hehe)

Hvad har du gjort efter launch af dit produkt?

Hvad har du gjort for at booste salget af dit produkter efter launch?

TJEN 10.000 KR HVER MÅNED!
Vil du vide hvordan du tjener 10.000 kr. hver måned som passiv indkomst? Så se mine 5 gratis videoer nu ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev.

10 kommentarer

  1. Gry 8. september 2015 at 18:15 #

    Hej Tue 🙂

    Jeg er lige blevet færdig med en e-bog,
    og nærmest I samme sekund, modtog jeg
    din mail om blogindlægget her. Interessant
    læsning. Tak!

    Venlig hilsen Gry

    Svar

    • Tue Lindblad 8. september 2015 at 18:17 #

      Awesome!

      Hvad handler din ebog om og “var det hårdt” at skrive den?
      Jeg elsker at høre om andres bogprojekter og lære noget undervejs.

      Venlig hilsen Tue

      Svar

  2. Morten Rosenvold Villadsen 8. september 2015 at 18:36 #

    Hej Tue,
    Endnu et godt og gennemarbejdet indlæg fra din side. Thumbs up!

    Omkring hvorvidt du kan lære at holde vejret mens du skifter din baby, så kan vi måske sige at hvis jeg klarer at få dig forbi 3 minutter, så kan du lære at skifte lidt hurtigere?

    En session eller to får de fleste forbi 2 minutter (men jeg tipper at du er bedre end de fleste).

    Tak for mention – og fedt du kunne blive inspireret!

    Morten

    Svar

  3. Henrik Rabell 8. september 2015 at 18:55 #

    Hej Tue,

    Meget inspirerende indlæg.

    Jeg er netop blevet færdig med min ebog, hvor jeg har haft god brug af dine tips herfra.

    Nu var jeg så heldig at blev far til nr.2 for små 4 måneder siden, hvilket virkelig har gjort det svært at finde tiden til at få afsluttet bogen. Så jeg endte med at bruge over 11 måneder på den. Uden denne side havde jeg aldrig klaret det.

    Så tak. Jeg vil meget gerne sende dig et eksemplar, så du er velkommen til at skrive til mig.

    Selve lay out delen var næsten den sværeste, fordi man var så tæt på, og så fandt jeg hele tiden småfejl og skulle nørkle med en ellers venlig men ikke så god til dansk lay outer fra Karachi i Pakistan…

    Nu er jeg gået i gang med at tillære mig så megen viden som muligt om emailmarketing, og næste år bygger jeg så et online univers omkring bogen. Så det er en fed følelse at have fået skrevet den, men det skal ikke være en bremseklods.

    Nu er fundamentet bygget, men resten af huset mangler jo…
    🙂

    Mange hilsner

    Henrik

    Svar

  4. Rasmus 24. oktober 2015 at 18:28 #

    Tak for en super god blog. Jeg skal helt sikkert i gang med punkt 5. Dejligt med en god ide til hvordan jeg kan få flere kunder. Mange tak 🙂

    Svar

  5. it’s good article haha!download free now

    Svar

  6. cheap skate shoes 11. august 2017 at 8:11 #

    nice posts, the good article haha!download free now

    Svar

  7. กู้ไฟล์ 27. august 2017 at 2:20 #

    วิธีการกู้คืนไฟล์จากการจัดรูปแบบไดรฟ์ ซูเปอร์ลขั้นตอนวิธี มันลงตัว กู้รูปกู้คืนไฟล์ที่ถูกลบโดยคำสั่งของ ‘ Shift + Del ใน FAT32 และผู้เสียหายแฟ้มที่ถูกเรียกคืนโดยโปรแกรมกู้ไฟล์อื่น ๆ ถ้าไฟล์ใหม่ด้วยชื่อเดียวกันเขียนทับตัวเก่า โปรแกรมนี้จะกู้คืนไฟล์ในฮาร์ดดิสก์ที่เหลือ โดยการสแกนไฟล์ส่วนหัว , การกู้คืนข้อมูลให้มากที่สุดเท่าที่เป็นไปได้

    Svar

  8. data recovery software 30. august 2017 at 18:26 #

    nice posts, the good article haha!download free now rov airi

    Svar

  9. pc computer cleaner resource 979 4. september 2017 at 10:00 #

    ok welcome to you, get free software!

    Svar

Skriv et svar

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og lær at lave din egen
passive indkomstkilde